Julkisista suurteoksista tunnetuilta kuvanveistäjiltä löytyy myös pienoistaidetta. Hyvä esimerkki ovat Ville Vallgrenin kotipajassaan muovailemat terrakottaveistokset, kuten elämäniloinen 20 cm korkea Tanssija.
Kuva Sanna Liimatainen
Moni taiteen harrastaja tuntee itsensä epävarmaksi veistosten edessä. Yksi empii, löytyykö kodista sopivaa paikkaa. Toinen miettii, onko veistos oikeasti vanha ja aito. Koska veistokset ovat vähemmän kysyttyjä kuin taulut, niistä voi tehdä rahanarvoisia löytöjä. Valinnanvaraa on kaikille lompakoille, ja mikä hauskinta, kolmiulotteisen taideteoksen voi asettaa pöydälle, hyllylle, lattialle, jalustalle, parvekkeelle tai terassille.
1. Materiaali. Mitä kalliimpi materiaali, vaativampi tekniikka ja suuremmat valmistuskustannukset, sitä arvokkaampi veistos. Kalleimpia materiaaleja ovat pronssi ja marmori. Edullisia ovat kipsi, biskvii ja puu.
2. Aitous. Onko veistos signeerattu? Onko monogrammilla signeeratun työn tekijä tunnistettavissa? Löytyykö taidevalimon leima? Nimilaatta tai pintaan kiinnitetty valimoleima eivät takaa veistoksen ikää ja aitoutta. Signeeraus siirtyy muotista suoraan valmiiseen teokseen, kun veistos tehdään valamalla. Siksi tekijän nimi ei yksin riitä vahvistamaan työn alkuperää ja aitoutta. Myöskään laattaan kaiverrettu nimi ei ole tae tekijästä. Laatan voi helposti vaihtaa teoksesta toiseen tai teettää kaivertajalla ja kiinnittää veistokseen tai jalustaan jälkeenpäin.
3. Laatu. Näyttääkö työn jälki huolelliselta ja viimeistellyltä? Näkyykö tekijän ammattitaito tavassa, jolla hän on käsitellyt materiaalia ja työvälineitä? Työn laatu on kuvanveiston tärkeimpiä arviointiperusteita. Pronssiveistoksen esityöstä, muotista ja viimeistelystä vastaa taiteilija itse. Valamisen hoitavat taidevalimon ammattilaiset. Yksityiskohdat erottuvat selvästi, ja pinta on vivahteikas. Myös veistoksen pohja on työstetyn näköinen.
4. Kunto. Ennen ostotarjousta tarkasta veistoksesta naarmut, kolhut ja likaiset pinnat. Marmoriveistoksessa arimpia paikkoja ovat ulkonevat yksityiskohdat, kuten sormet ja varpaat. Kovat ja painavat kiviveistokset kolhiintuvat helpoimmin reunoista, kulmista ja jalustasta. Keramiikkaveistokseen saattaa ilmestyä murtumia jo valmistusvaiheessa, ja myös puuveistokseen voi ajan myötä syntyä halkeamia. Pienet vauriot voi hyväksyä osaksi materiaalin luonnetta, mutta syvä murtuma ja siitä seuraava selvä rikkoontumisvaara minimoivat teoksen arvon.
5. Jalusta. Tutki, miten veistos on liitetty alustaansa ja varmista, ettei alustaa ole vaihdettu. Taiteilijan valitsema jalusta on plussaa. Kadonnut jalusta on korvattavissa, mutta silloin alkuperäinen ilme on poissa.
Juttu on lyhennetty. Tuija Peltomaan kirjoittama alkuperäinen Ostajan opas -teksti on julkaistu Antiikki & Design -lehdessä nro 7/2018.
Tätä nostalgista huonetta kutsutaan talvipuutarhaksi, vaikka siellä eivät pahemmin kuki muut kuin näyttelyavajaisten kuivakukat. Se toimi talvipuutarhana viimeksi silloin, kun Bongassa asuttiin vuoden ympäri.
Talo oli kauhea remonttipommi, mutta tarjolla oli juuri toivomamme maisema. Päätimme siis ostaa maiseman. Taloa on nyt remontoitu nelisen vuotta.
Björgvin Hilmarsson
Makuuhuoneen päätyseinän maalaaminen siniseksi oli yksi harvoja asioita, joka asuntoon teetettiin jo ennen muuttoa. Daniel repi itse vanhan tapetin pois, mutta ammattilainen tuli tekemään pohjatyöt ja maalasi seinän Teknoksen Pakkanen-sävyllä. Mustat italialaiset nahkatuolit Daniel hankki Bukowsilta. Pari niistä on lainassa sukulaisella. Huonekaluja kierrätetään ja lainataan sukulaisten kesken. Usein itselle joutilas on juuri silloin toiselle tarpeellinen.
Jani Laukkanen
Tätä nostalgista huonetta kutsutaan talvipuutarhaksi, vaikka siellä eivät pahemmin kuki muut kuin näyttelyavajaisten kuivakukat. Se toimi talvipuutarhana viimeksi silloin, kun Bongassa asuttiin vuoden ympäri.
LUE ANTIIKKI & DESIGN
LUETUIMMAT
LUE ANTIIKKI & DESIGN
LUETUIMMAT