Artikkeli
Tätä nostalgista huonetta kutsutaan talvipuutarhaksi, vaikka siellä eivät pahemmin kuki muut kuin näyttelyavajaisten kuivakukat. Se toimi talvipuutarhana viimeksi silloin, kun Bongassa asuttiin vuoden ympäri.

Tätä nostalgista huonetta kutsutaan talvipuutarhaksi, vaikka siellä eivät pahemmin kuki muut kuin näyttelyavajaisten kuivakukat. Se toimi talvipuutarhana viimeksi silloin, kun Bongassa asuttiin vuoden ympäri.

Mir­va Sauk­ko­la Ku­vat Fa­bi­an Björk

Tai­de

Värejä räiskyvä Bongan linna on Narnia Loviisan sydämessä

Loviisassa sijaitsevan Bongan linnan sisällä odottaa taiteilija Riitta Nelimarkan loihtima taikamaailma. Siellä saa sukeltaa värien ja tarinoiden kiehtovaan universumiin.

Lo­vii­san kes­kus­tas­sa ko­ho­aa yl­väs ki­vi­ra­ken­nus, joka tuo mie­leen ri­ta­ri­ta­ri­noi­den lin­nat. Ky­sees­sä ei kui­ten­kaan ole mi­kään sa­tu­pa­lat­si, vaan Suo­men tun­ne­tuim­piin ku­va­tai­tei­li­joi­hin kuu­lu­van Riit­ta Ne­li­mar­kan, koko su­ku­ni­mel­tään Ne­li­mark­ka-­Seec­kin työ­ti­la. Tämä hank­ki sen vuon­na 1988 nyt jo edes­men­neen mie­hen­sä Jaak­ko Seec­kin kans­sa.

– Olim­me et­si­neet jo jon­kin ai­kaa työ­ti­laa. Vä­lil­lä jopa mie­tim­me, voi­sim­me­ko löy­tää sel­lai­sen Rans­kas­ta. Tämä kui­ten­kin is­tui pa­rem­min toi­vei­siim­me. Olim­me juur­tu­neet ko­tiim­me Itä-Hel­sin­gin Mar­ja­nie­mes­sä ja tän­ne ajaa siel­tä al­le tun­nis­sa, Riit­ta Ne­li­mark­ka sum­maa.

Tarinan mukaan Bongan Linnan pyöreäikkunaisessa tornihuoneessa asunut henkilö sekosi työskenneltyään pankkivirkailijana. Huhuna kulkenut tarina avaa, miten numerot voivat pistää pään pyörälle.

Tarinan mukaan Bongan Linnan pyöreäikkunaisessa tornihuoneessa asunut henkilö sekosi työskenneltyään pankkivirkailijana. Huhuna kulkenut tarina avaa, miten numerot voivat pistää pään pyörälle.


Iloi­sia yl­lä­tyk­siä

Edes­sä odot­ti pit­käl­li­nen kun­nos­tus­työ. Vuo­sien 1904 ja 1906 vä­lil­lä ra­ken­net­tu, alun pe­rin The­o­dor Hjel­tin suun­nit­te­le­ma ja Hil­ding Eke­lun­din pa­ri­sen­kym­men­tä vuot­ta myö­hem­min tyy­lil­tään ajan­mu­kai­sem­mak­si muut­ta­ma lin­na oli näh­nyt mo­nia vai­hei­ta.

– Kun en­sim­mäis­tä ker­taa saa­vuim­me tän­ne, sei­nät oli­vat toi­mis­to­käy­tön jäl­keen täyn­nä si­ni­tar­ro­ja, tu­los­tei­ta ja muis­ti­lap­pu­ja. Aloim­me kun­nos­ta­maan ta­loa siis pala pa­lal­ta. Mie­he­ni Jaak­ko oh­ja­si kun­nos­tus­töi­tä jär­jes­tel­mäl­li­ses­ti ja teki pal­jon myös it­se, tai­tei­li­ja muis­te­lee.

Kun­nos­tus­työt kuu­los­ta­vat usein ran­koil­ta, mut­ta re­mon­toi­jil­le tar­jou­tui myös lu­kui­sia ilo­nai­hei­ta.

– Esi­mer­kik­si si­sä­kat­toa peit­ti val­koi­nen kan­gas. Kun myö­hem­min ir­ro­tim­me sen, huo­ne­ti­la kas­voi kor­keut­ta ja löy­sim­me kan­kaan al­le pii­loon jää­neen ju­gen­da­jan ka­set­ti­ka­ton.

Sei­nä­pa­ne­loin­nit säi­ly­tet­tiin, mut­ta vau­ri­oi­tu­neet ta­pe­tit oli pak­ko vaih­taa. Uu­det löy­tyi­vät pe­rin­tei­sil­tä rans­ka­lai­sil­ta ta­pet­ti­val­mis­ta­jil­ta.

Riitta Nelimarkka ei tunne tukeutuvansa työssään taidehistoriallisiin esikuviin. Tärkeäksi inspiroijiksi nousevat elämänkokemukset, perhe ja kohdatut ­ihmiset. Kuitenkin menneisyys ja esimerkiksi impressionistit innoittavat häntä.

Riitta Nelimarkka ei tunne tukeutuvansa työssään taidehistoriallisiin esikuviin. Tärkeäksi inspiroijiksi nousevat elämänkokemukset, perhe ja kohdatut ­ihmiset. Kuitenkin menneisyys ja esimerkiksi impressionistit innoittavat häntä.


Ny­ky­tai­teen gal­le­ria

Kah­teen ker­rok­seen ja­kau­tu­va lin­na tun­tuu jät­ti­läis­mäi­sel­tä. Ta­loon mah­tuu mitä eri­lai­sem­pia huo­nei­ta so­mas­ta tor­ni­ka­ma­ris­ta juh­lal­li­seen sa­liin, jon­ne voi hy­vin ku­vi­tel­la en­ti­sai­ko­jen tans­si­ai­set. Jo­kai­nen huo­ne on löy­tä­nyt omat tai­de­te­ok­sen­sa. Jois­sa­kin ne ovat maa­lauk­sia, toi­sis­sa gra­fiik­kaa ja kol­man­sis­sa jät­ti­läis­mäi­siä, vil­las­ta val­mis­tet­tu­ja teks­tii­li­te­ok­sia, joi­den häi­käi­se­vät vä­rit tun­tu­vat loih­ti­van au­rin­gon heh­kun huo­nei­siin. Yh­teen­sä töi­tä pais­tat­te­lee esil­lä pa­ri­sen sa­taa.

– Ha­lu­sim­me tä­män pal­ve­le­van gal­le­ri­a­ti­la­na, jon­ne vie­raat – lä­hin­nä ryh­mät – voi­vat saa­pua vie­rai­lul­le. Saim­me ins­pi­raa­ti­o­ta ide­aan muun mu­as­sa Niz­zan Ma­tis­se- ja Bar­ce­lo­nan Miró-mu­se­os­ta, tai­tei­li­ja ker­too.

Riit­ta Ne­li­mark­ka on­kin työs­ken­nel­lyt us­ko­mat­to­man tuot­te­li­aas­ti ai­na 1970-lu­vul­ta läh­tien. Hä­nen tuo­tan­toon­sa mah­tuu liki kaik­kea ai­na piir­rok­sis­ta vi­de­o­te­ok­siin. Bon­gan lin­na ei kui­ten­kaan ole vain gal­le­ri­a­ti­la, jos­sa tai­tei­li­ja esit­te­lee jo to­teut­ta­mi­aan töi­tä. Ki­vi­lin­nan val­ta­vis­sa, kor­keis­sa huo­neis­sa hän myös suun­nit­te­lee ja to­teut­taa pal­jon uut­ta. Toi­saal­ta Bon­ga toi­mii myös lo­gis­tiik­ka­kes­kuk­se­na, jos­ta Riit­ta Ne­li­mar­kan tuo­reet työt mat­kaa­vat maa­il­mal­le.

– Vii­me syk­sy­nä mi­nul­ta läh­ti te­ok­sia kol­meen Ita­li­an kau­pun­kiin: Ve­net­si­aan, Mi­la­noon ja Roo­maan. Li­säk­si Fi­ren­zeen läh­ti yk­si vi­de­o­te­os.

Suuren atelieerihuoneen ikkunaa vartioivat kaksi hahmoa fotomontaasisarjasta Gnomes & Cupidos.

Suuren atelieerihuoneen ikkunaa vartioivat kaksi hahmoa fotomontaasisarjasta Gnomes & Cupidos.

Etelään avautuvaa huonetta kutsutaan biljardihuoneeksi, vaikka itse asiassa ei tiedetä onko siellä pelattu biljardia vai ei. Tila on aamupäivisin kuin aurinkokylpylä.

Etelään avautuvaa huonetta kutsutaan biljardihuoneeksi, vaikka itse asiassa ei tiedetä onko siellä pelattu biljardia vai ei. Tila on aamupäivisin kuin aurinkokylpylä.

Har­kin­nan myö­tä tai­tei­li­jak­si

Riit­ta Ne­li­mar­kan tie ku­va­tai­tei­li­jak­si ei eden­nyt täy­sin suo­ra­vii­vai­ses­ti. Moni oli­si voi­nut odot­taa toi­sin iko­ni­seen ase­maan nous­seen tai­tei­li­ja Ee­ro Ne­li­mar­kan po­jan­tyt­tä­rel­tä.

– Tai­de on ai­na ol­lut läs­nä elä­mäs­sä­ni, mut­ta nuo­re­na myös mu­siik­ki ja ark­ki­teh­tuu­ri ve­ti­vät mi­nua puo­leen­sa. Pää­dyin kui­ten­kin opis­ke­le­maan en­sin Mai­re Gul­lich­se­nin ai­ka­naan luo­maan Va­paa­seen Tai­de­kou­luun ja sit­ten Tai­de­te­ol­li­seen op­pi­lai­tok­seen, ny­kyi­seen Aal­to-yli­o­pis­toon. Mi­nua kieh­toi alus­ta pi­tä­en mit­ta­kaa­va. Sit­tem­min olen pääs­syt te­ke­mään sen suh­teen ko­kei­lu­ja ani­maa­ti­ois­ta ai­na vil­la­töi­hin.

Paneelihuoneessa talon entisellä rouvalla oli tapana ripittäytyä viereisen kirkon pastorille.

Paneelihuoneessa talon entisellä rouvalla oli tapana ripittäytyä viereisen kirkon pastorille.

Pihalla näkyy vanha talli, joka on jo vuosikymmeniä toiminut rakennusta lämmittävänä hakevoimalana.

Pihalla näkyy vanha talli, joka on jo vuosikymmeniä toiminut rakennusta lämmittävänä hakevoimalana.


Aher­rus­ta ja juh­lia

Kun­ni­oit­ta­va suh­de his­to­ri­aan nä­kyy Bon­gan lin­nas­sa. Vaik­ka tai­de edus­taa tätä päi­vää, ka­lus­tus hei­jas­taa har­ki­tus­ti men­nyt­tä. Ita­li­as­ta han­kit­tu soh­va­ka­lus­to näyt­tää sil­tä kuin se oli­si ai­na si­jain­nut yh­tä kut­su­va­na pai­kal­laan. Riit­ta Ne­li­mark­ka ei kui­ten­kaan ha­lua si­sus­taa Bon­gaa lii­ak­si. Sitä ei muu­te­ta ko­dik­si. Lin­na on tar­koi­tet­tu työs­ken­te­lyyn, tai­teen ko­ke­mi­seen ja vä­lil­lä myös haus­koi­hin juh­liin.

Nuo­rin hä­nen po­jis­taan muu­ten on me­nes­tys­dek­ka­ris­ti­na tun­net­tu Max Seeck. Tämä ot­ti lap­se­na usein leh­ti­ön ja ky­nät mu­kaan sekä piir­tääk­seen et­tä kir­joit­taak­seen ta­ri­noi­ta muun mu­as­sa Bon­gan lin­nas­ta. Hän työs­ti siel­lä myös ka­ve­ri­po­ru­kan kans­sa mie­li­ku­vi­tuk­sel­li­sia sa­la­po­lii­si­vi­de­oi­ta.

His­to­ri­aa huo­ku­va Lo­vii­sa luo kau­niit ke­hyk­set lin­nal­le. Kau­pun­gin kau­neus avau­tuu heti ta­loa ym­pä­röi­väl­tä nur­mi­ken­täl­tä.

– Lo­vii­sa on pie­ni ja pit­to­res­ki. Se muo­dos­taa oman maa­il­man­sa, ikään kuin Nar­ni­an, jos­sa voin kes­kit­tyä työ­hö­ni.

Vie­rai­luin­fo

Bon­gan gal­le­ria ja atel­jee ovat avoin­na ym­pä­ri vuo­den ti­lauk­ses­ta. Gal­le­ria on avoin­na ylei­söl­le hei­nä–elo­kuus­sa la–su klo 12–16 sekä Lo­vii­san Wan­hat Ta­lot -päi­vi­nä 30.–31.8. klo 12–17. Ryh­mät voi­vat va­ra­ta opas­te­tun kier­rok­sen.

Osoi­te: Bon­gan lin­na, Lin­nan­ku­ja 1, Lo­vii­sa

Li­sä­tie­toa: bon­ga.fi

Tämä on ly­hen­nel­mä ar­tik­ke­lis­ta, joka on jul­kais­tu alun pe­rin An­tiik­ki & De­sign -leh­des­sä 4/2025.

Mo­ni­puo­li­nen tai­tei­li­ja

Pro­fes­so­ri, DA Riit­ta Ne­li­mark­ka-Seeck (s. 1948) tun­ne­taan yh­te­nä Suo­men mo­ni­a­lai­sim­mis­ta tai­tei­li­jois­ta. Hä­nen tuo­tan­toon­sa mah­tuu niin
maa­lauk­sia, piir­rok­sia, ani­maa­ti­oi­ta, elo­ku­via kuin suu­ri­ko­koi­sia vil­la­töi­tä­kin.

Riit­ta Ne­li­mark­ka on kir­joit­ta­nut 23 ­kir­jaa.
Suu­rin osa niis­tä avaa hä­nen tai­det­taan, mut­ta mu­kaan mah­tuu myös esi­mer­kik­si las­ten- ja keit­to­kir­jo­ja.

Tai­tei­li­jas­ta on val­mis­teil­la elä­mä­ker­ta.
En­si vuon­na jul­kais­ta­van te­ok­sen kir­joit­taa toi­mit­ta­ja An­na-Lii­sa Hä­mä­läi­nen.

SUOSITTELEMME MYÖS NÄITÄ