Mirva Saukkola Kuvat Milka Alanen
Perinne elää
Pitelen kämmenelläni pientä kultakolibria. Se näyttää niin elävältä, että sen voisi kohta odottaa pyrähtävän lentoon. Kaulaketjuun kiinnitetyn miniatyyrilinnun emaloidut sulat hohtavat smaragdinvihreinä ja sen nokka kurkottaa uteliaana kohti uusia seikkailuja. Pikkukolibri on syntynyt kultaseppä ja kaivertaja Veera Snellmanin käsissä. Hän vaalii työpaikallaan Helsingissä Alexander Tillanderilla emalointiperinnettä, joka on kulkenut mukana aina siitä lähtien, kun jalokivitalo perustettiin Pietarissa vuonna 1860.
Kolibrikorun pinnalla leikittelevät vihreän ja sinisen eri sävyt. Emali on herkkä materiaali, joten korua ei kannata kolhia.
Emaloinnin yllätyksellisyys
Snellman kertoo, että emalointi on tarkkaa ja kärsivällisyyttä vaativaa työtä. Siihen mahtuu niin positiivisia kuin negatiivisia yllätyksiä. Jälkimmäisiin kuuluu muun muassa se, että koru palaa emalointiuunista käsiini aivan eri värisenä kuin se sinne lähti. Hänen valmistamiensa uusien korujen lisäksi Alexander Tillanderin vitriineistä löytyy myös emaloituja antiikki- ja vintagekoruja.
Samettialustalla lepää 1960-luvulla Yhdysvalloissa valmistettu kalarintaneula, jonka taidokkaasta, terävärajaisesta emaloinnista Veera Snellman on vaikuttunut.
Snellman kertoo tehneensä lapsesta asti koruja puusta, paperista ja metallilangasta. Kultasepäksi opiskelu oli sille jatkoa. Hän valmistaa Tillanderille jonkin verran valmiskoruja, mutta tekee paljon myös tilaustöitä.
Pienen kolibrin sulkapuku syntyy kaivertamalla se viiva kerrallaan. Kun tämä työ on valmis, se saa värinsä emaloinnin myötä.
Haastavinta polttaminen
Emalointi on pikkutarkkaa puuhaa, joten mielen tulee olla kärsivällinen ja käden vakaa. Hiiltyä ei kannata. Emaloinnissa voi osua vastaan monenlaisia, arvaamattomia yllätyksiä. Esimerkiksi valkoinen tai keltainen väri saattaa palata uunista paljon ruskeampana. Silloin ei auta kuin aloittaa rauhallisesti uudestaan. Vaikein työvaihe on polttaminen. Paras tulos saadaan mahdollisimman vähäisillä polttokerroilla. Tässä vaiheessa sattuu myös eniten yllätyksiä. Koru saattaa tulla uunista ulos erivärisenä kuin mitä oli suunniteltu. Silloin on pakko vain aloittaa alusta, vaikka emalin poistaminen metallista onkin työlästä.
Raaka-aineet pestään huolellisesti ennen käyttöä. Yksikin pölyhiukkanen voi tuhota lopputuloksen.
Vanhat mestarit innoittavat
Ammattitaidon ylläpitämisessa Veera Snellman korostaa tekemisen merkitystä. Hän perehtyy myös vanhojen mestareiden töihin, joista hän saa loputtomasti inspiraatiota. Hän haluaisikin valmistaa jonkin monimutkaisen työn, joka muistuttaisi ihailemiensa Fabergén tai Laliquen aikaansaannoksia.
Emalointi on pikkutarkkaa puuhaa, joten mielen tulee olla kärsivällinen ja käden vakaa.
Juttu on lyhennyt. Alkuperäinen teksti on julkaistu Antiikki & Design -lehden numerossa 9/2025.
Vaali emalia
• Muista, että emali on lasia. Se ei selviä välttämättä pudotuksesta kivilattialle.
• Säilytä emalikoru omassa rasiassaan, ei muiden korujen keskellä.
• Puhdista koru miedolla astianpesuainevedellä. Ultraäänipuhdistukset, jotka sopivat vaikkapa timanttikoruille, ovat liian rankkoja emalille.
• Emalikorua ei tule käyttää saunassa tai kuntosalitreeneissä.
• Älä säilytä korua suorassa auringonpaisteessa. Ei ole todennäköistä, että värit haalistuisivat, mutta kova UV-valo voi
pahimmassa tapauksessa muuttaa sävyjä.
Jani Laukkanen
Tätä nostalgista huonetta kutsutaan talvipuutarhaksi, vaikka siellä eivät pahemmin kuki muut kuin näyttelyavajaisten kuivakukat. Se toimi talvipuutarhana viimeksi silloin, kun Bongassa asuttiin vuoden ympäri.
Erkasin keittiötä on äskettäin uudistettu Ikean kaapeilla ja kodinkoneilla. Keittiötaso on tammea. Kaapien vetimet ovat Bauhausista. Hirsiseinä on 1700-luvulta. Turkoosi pöytä on kirppislöytö.
Keittiön ikkuna on kuin maisemataulu. Saarekkeen ääressä on Nikarin baarijakkarat. Olohuoneen kattovalaisin on Flosin IC S2 -riippuvalaisin ja ruokapöydän yläpuolella on Wästbergin Alma-valaisimet. Iso tamminen ruokapöytä on teetetty paikallisella puusepällä. Mäntyjakkara ja kukkatasona oleva puupenkki ovat Tuulin tekemiä. Barcelona-tuolien välissä oleva pikkupöytä on samoin Tuulin tekemä. Kivitaso siihen on tilattu mittojen mukaan Tulikiveltä. Sohvapöytä, pöydällä oleva puujalusta, keraaminen omena, maljakko, kukkopilli sekä veistos ovat kaikki Tuulin tekemiä. Joulukuusi tuodaan sisälle ja koristellaan aattoaamuna, ja siitä nautitaan loppiaiseen saakka. Tasolla olevat vaneriset kuuset on ostettu Illums Bolighusista Kööpenhaminasta.
Jani Laukkanen
LUE ANTIIKKI & DESIGN
LUETUIMMAT
LUE ANTIIKKI & DESIGN
LUETUIMMAT