ANTTI KAIJALAINEN KUVAT NICLAS WARIUS
Kotona
Kun Leif Jakobsson palasi Ruotsista Suomeen vuonna 2007, hän etsi kotia Helsingistä. Monien näyttöjen jälkeen hän ihastui Kruununhaan 1800-luvun lopun kerrostaloasuntoon, jonka alkuperäinen huonejärjestys oli säilynyt. Jakobsson arvostaa vanhojen asuntojen loogisuutta ja toimivuutta, ja kodin merkitys korostuu erityisesti, koska hänellä ei ole omaa perhettä. Kodissa on tilaa perintötavaroille, jotka kantavat muistoja.
Kulttuurineuvos Leif Jakobsson kutsuu takanaan avautuvaa huonetta pappilaksi. Sen seinät ovat kyyhkysensiniset ja kalustus koostuu pääasiassa kustavilaisista huonekaluista.
Monipuolinen kulttuuriura
Pietarsaaressa syntynyt Jakobsson opiskeli Helsingin yliopistossa laajasti humanistisia aineita. Hänen uransa alkoi Yleisradion ruotsinkielisellä osastolla vuonna 1983, ja hän toimi myöhemmin ohjelmajohtajana sekä Ylen FST5-kanavalla että Ruotsin SVT:ssä. Hän johti myös Taiteen keskustoimikuntaa ja Svenska kulturfondenia. Presidentti Sauli Niinistö myönsi hänelle kulttuurineuvoksen arvonimen vuonna 2022.
Astiakaappi on 1700-luvulta, ja sen alkuperäinen väri on otettu osittain esille. Puhallettuja narupurkkeja on käytetty säilöntään. Keittiöasetelman on maalannut Åke Hellman.
Ruokasalin tunnelma on moderni. Simo Heikkilän suunnittelemat tuolit ovat saaneet kaveriksi Alvar Aallon tarjoiluvaunun. Ruukku lattialla on japanilainen säilytysastia tsubo. Takaseinän suuren maalauksen tekijä on Silja Rantanen.
Antiikkia ja designia rinnakkain
Jakobssonin koti yhdistää antiikkia, modernia muotoilua ja taidetta. Hän ei suosi kartanotyyliä, vaan arvostaa tyylipuhtaita kalusteita, kuten Artekin huonekaluja, jotka ovat kulkeneet mukana opiskeluvuosista lähtien. Kodin tulee kertoa asujansa tarinaa. Esimerkiksi ruokasalin kurpitsakaappi on lahja vanhemmilta ystäviltä, ja sen sisältä löytyi yllätyksenä vanhoja laseja.
Pappilaksi kutsutun huoneen kustavilaista kalustusta. Modernia henkeä tuo Jorma Purasen valokuva vanhasta muotokuvasta. Muotokuva sijaitsee Sinebrychoffin taidemuseossa.
Kulttuurin puolestapuhuja
Vaikka Jakobsson on eläkkeellä, hän toimii aktiivisesti kulttuuriorganisaatioiden luottamustehtävissä, kuten Suomen elokuvasäätiössä ja Ruotsin Kulturrådetissa. Hän korostaa, että kulttuurilaitosten ylläpito on valtion vastuulla, mutta suuri osa rahoituksesta tulee tavallisilta kuluttajilta. Ooppera on hänelle erityisen rakas taidemuoto, ja hän pitää suomalaisia kapellimestareita ja klassista musiikkia kulttuurin vahvuutena. Myös kotimaiset museot saavat kiitosta kansainvälisestä verkostoitumisestaan.
Ruokasalissa seisoo kaappi, joka on peräisin Taalainmaalta. Maalauskoristelu on vuodelta 1805. Erikoisen maalaustyylinsä takia kaappia kutsutaan nimellä kurpitsakaappi. Vieressä Jukka Korkeilan teos BirdFood (1997-98).
Taide tuo energiaa
Jakobsson kerää abstraktia ja värivoimaista nykytaidetta, joka tuo energiaa ja tarjoaa vastapainoa televisiouran esittävälle kuvakerronnalle. Hän kehottaa ripustamaan taidetta rohkeasti ja vaihtamaan teosten paikkaa vuodenaikojen ja valon mukaan. Teokset valitaan tunteen, ei sisustuksen perusteella. Ruokasalin seinällä on poikkeuksellisesti kolmen taiteilijan teokset päällekkäin – Jakobssonin mukaan rajoja voi rikkoa, kunhan luottaa omaan arvioon.
Jakobsson kerää vanhoja keittokirjoja, jotka hän koonnut pohjalaiskaappiin. Kupariastiat ovat harvoin käytössä, mutta ne tuovat keittiöön tunnelmaa.
Hopeaa ja historiaa
Hänellä on myös edustava kokoelma vanhaa kotimaista hopeaa, erityisesti Pohjanmaan rannikkokaupunkien käsityöperinteestä kertovia esineitä. Vaikka hän ei kerää hopeaa järjestelmällisesti, sopivan esineen tullessa vastaan hän hankkii sen. Hopealusikoita riittäisi hänen mukaansa jalkapallojoukkueelle.
Jakobssonille koti ilman kirjoja ei ole oikea koti. Kirjaston empiretuoli ajoittuu 1820-30-luvulle.
Koti on turvapaikka
Jakobsson viihtyy hyvin kotonaan, joka on hänelle turvapaikka. Keittiö paljastaa hänet intohimoiseksi ruoanlaittajaksi ja keittiöantiikin harrastajaksi. Hän suosii yksinkertaisia ruokia laadukkaista raaka-aineista ja kattaa pöydän päivittäin antiikkihopeilla, -posliineilla ja designklassikoilla. Esineet ovat käyttöä varten – kauneutta tarvitaan myös arjessa. Eräs posliinikuppi, joka kuului hänen isotädilleen, on kulunut lusikan käytöstä puhki – konkreettinen osoitus esineiden tarinoista ja elämänkaaresta.
Hopeinen sokerikko on Johan Björklundin tekemä Uudessakaarlepyyssä vuonna 1812.
Tämä lyhennetty artikkeli on julkaistu alun perin Antiikki & Design -lehdessä 2/2024.
Kodin avaimet
Täällä asuu kulttuurineuvos
Leif Jakobsson.
Koti sijaitsee uusrenessanssia edustavassa kerrostalossa Kruunuhaassa. Talon on suunnitellut arkkitehti Waldemar Aspelin (1854–1923), ja se on valmistunut vuonna 1891. Asunnon koko on noin 200 neliötä.
Erityistä kodissa ovat nykytaide ja kerroksellisuus. Suvulta perityt antiikkikalusteet ja -esineet elävät luovat aistikkaan kokonaisuuden kodin isännän hankintojen kanssa.
Keittiön ikkuna on kuin maisemataulu. Saarekkeen ääressä on Nikarin baarijakkarat. Olohuoneen kattovalaisin on Flosin IC S2 -riippuvalaisin ja ruokapöydän yläpuolella on Wästbergin Alma-valaisimet. Iso tamminen ruokapöytä on teetetty paikallisella puusepällä. Mäntyjakkara ja kukkatasona oleva puupenkki ovat Tuulin tekemiä. Barcelona-tuolien välissä oleva pikkupöytä on samoin Tuulin tekemä. Kivitaso siihen on tilattu mittojen mukaan Tulikiveltä. Sohvapöytä, pöydällä oleva puujalusta, keraaminen omena, maljakko, kukkopilli sekä veistos ovat kaikki Tuulin tekemiä. Joulukuusi tuodaan sisälle ja koristellaan aattoaamuna, ja siitä nautitaan loppiaiseen saakka. Tasolla olevat vaneriset kuuset on ostettu Illums Bolighusista Kööpenhaminasta.
LUE ANTIIKKI & DESIGN
LUETUIMMAT
LUE ANTIIKKI & DESIGN
LUETUIMMAT