Artikkeli

ANT­TI KAI­JA­LAI­NEN KU­VAT JAA­NIS KER­KIS

Helsinkiläiskoti on täynnä nykytaidetta

Helsinkiläiset Timo Laakso ja Jyrki Salmi vaalivat kotinsa alkuperäistä henkeä. Aito tunnelma on säilynyt monista muutoksista huolimatta.

Munk­ki­nie­men­ran­ta tun­ne­taan me­rel­li­se­nä ja puis­to­mai­se­na alu­ee­na Hel­sin­gis­sä. Ran­ta­vii­vaa reu­nus­taa jouk­ko eri-ikäi­siä ta­lo­ja.Van­him­mat niis­tä ovat 1930- ja tuo­reim­mat 1990-lu­vul­ta. Ta­lo­jayh­dis­tää ra­ken­ta­mi­sen kor­kea laa­tu ja kul­mik­kaan ge­o­met­ri­nen muo­to­kie­li.

Yk­si alu­een ta­lois­ta edus­taa mo­der­nin ark­ki­teh­tuu­rin eh­kä tun­ne­tuin­ta vir­taus­ta, funk­ti­o­na­lis­mia. Tar­koi­tuk­sen­mu­kai­suut­ta ko­ros­ta­van suun­tauk­sen tun­nis­taa ryh­mi­tel­lyis­tä laa­tik­ko­mai­sis­ta muo­dois­ta, ta­sai­sis­ta rap­paus­pin­nois­ta ja suu­res­ta ik­ku­na­pin­ta-alas­ta. Suo­mes­sa funk­ti­o­na­lis­mi ku­kois­ti 1930-lu­vul­ta läh­tien.

Munk­ki­nie­men­ran­nan tyy­li­puh­das­ta fun­kis­ta­loa asut­ta­vat Timo Laak­so ja Jyr­ki Sal­mi. Vuo­si­kym­men­ten mit­taan sii­hen on teh­ty muu­tok­sia, jos­ta kun­ni­oit­ta­vat ta­lon al­ku­pe­räis­tä hen­keä.

Esi­mer­kik­si ui­ma-allas­huo­ne on muutet­tu sen näyt­te­ly- ja kon­sert­ti­ti­lak­si.

En­ti­sen ui­ma-al­taan sei­niä kier­tä­vät nyt vit­rii­nit, jos­sa on esil­lä Laak­son ke­rää­mää ko­ti­mais­ta la­sia. Pa­ris­kun­ta jär­jes­tää sään­nöl­li­ses­ti Al­las­sa­lis­sa kon­sert­te­ja, joi­den oh­jel­mis­to koos­tuu van­has­ta ja mo­der­nis­ta ka­ma­ri­mu­sii­kis­ta. Timo Laak­so soit­taa it­se kla­ri­net­tia.

Ko­dis­sa nä­kyy suo­ma­lai­sen de­sig­nin ke­räi­ly ja ­ar­vos­tus. Laak­so tun­ne­taan Rii­hi­mä­en la­si­teh­taan ja var­sin­kin Erk­ki­ta­pio Sii­roi­sen tuo­tan­non ­ke­räi­li­jä­nä.

– Mi­nul­la al­kaa ol­la koko Sii­roi­sen tuo­tan­to koos­sa, vain ti­laus­työt puut­tu­vat.

Uu­si ke­räi­lyn koh­de löy­tyi Hil­le­vi Lal­las­ta. Suu­rel­le ylei­söl­le tun­te­mat­to­mak­si jää­nyt Hil­le­vi Lal­la (1944–2018) muo­toi­li la­sia Rii­hi­mä­en, Ku­me­lan, Hump­pi­lan ja Il­ma­jo­en lasi-teh­tail­la sekä suun­nit­te­li muo­via Aa­ri­kal­le. Jyr­ki Sal­mi on puo­les­taan kes­kit­ty­nyt Tais­to Kaa­si­sen eläin­veis­tok­siin, joi­ta hän muo­toi­li Ara­bi­al­le ja ruot­sa­lai­sel­le Up­sa­la Eke­byl­le.

– Il­ma­ri Ta­pi­o­vaa­ran muo­toi­lu on meil­lä vah­vas­ti esil­lä, mikä juon­taa hä­nen si­sus­tus­suun­ni­tel­miin­sa tääl­lä 1960-lu­vun alus­sa, Timo Laak­so sa­noo.

Mi­tään muo­toi­lu­ke­rää­mi­sen pu­ris­te­ja Laak­so ja Sal­mi ei­vät ole, vaan an­ta­vat ti­laa huu­mo­ril­le ja mo­ni­muo­toi­suu­del­le. Ik­ku­na­lau­dal­la haus­kuut­ta­vat ke­raa­mik­ko Han­na Vil­ja­sen ti­laus­työ­nä teh­dyt eloi­sat pu­put, jois­ta yk­si soit­taa kla­ri­net­tia.

SUOSITTELEMME MYÖS NÄITÄ