Uutinen
Retrobuumi on nostanut menneiden vuosikymmenten värit uudelleen muotiin.

Retrobuumi on nostanut menneiden vuosikymmenten värit uudelleen muotiin.

Onko kaappiesi kätköissä keräilyaarteita?

Ta­val­li­nen koti on täyn­nä ta­va­raa, joka kiin­nos­taa ke­räi­li­jöi­tä­kin. Asi­an­tun­ti­jam­me Tui­ja Pel­to­maa ker­too, mitä ar­ki­sia aar­tei­ta kan­nat­taa säi­lyt­tää, lah­joit­taa, myy­dä tai kier­rät­tää.

Retrobuumi on nostanut menneiden vuosikymmenten värit uudelleen muotiin.

Retrobuumi on nostanut menneiden vuosikymmenten värit uudelleen muotiin.

As­tum­me si­sään. Var­sin­kin pit­kään asu­tut ko­dit ovat kieh­to­via. Vuo­det tuo­vat huo­maa­mat­ta mu­ka­naan se­cond han­dia, vin­ta­gea, ke­räi­ly­ku­ri­o­si­teet­te­ja, si­sus­tus­ka­pi­nei­ta ja ar­ki­ta­va­raa.

Aloi­tam­me kier­rok­sen olo­huo­nees­ta. Nur­kas­sa sei­soo pi­a­no. Sil­lä on ko­koa ja nä­köä, mut­ta har­voin suur­ta ar­voa. Soit­ti­mis­ta pi­a­not ja viu­lut ovat niin ylei­siä, et­tä vain mai­neik­kai­den val­mis­ta­jien vir­heet­tö­mil­le yk­si­löil­le on toi­voa löy­tää mak­su­ha­lui­nen os­ta­ja.

Ke­räi­li­jä-si­sus­ta­jaa saat­taa sen si­jaan kiin­nos­taa kau­nis gra­mo­fo­ni, soit­to­ra­sia ja var­sin­kin ju­ke­box. Suu­rim­pia yl­lät­tä­jiä se­cond hand -mark­ki­noil­la on 1950–1970-lu­ku­jen elekt­ro­niik­ka. Muo­vi­kuo­ri­set te­le­vi­siot, mat­ka­ra­di­ot ja pu­he­li­met löy­tä­vät uu­den ko­din, jos hin­ta­o­do­tus on re­a­lis­ti­nen. Asan Fu­tu­ra-tv ja mi­ni­vi­sio ovat pop!

Mo­der­nien 1900-lu­vun ryi­jy­jen ar­voa osa­taan jo ky­syä, mut­ta min­ne unoh­tui­vat keit­ti­ö­pel­la­vat ja pai­no­kan­kaat? Graa­fi­set or­na­men­tit, vä­rik­käät prin­tit ja sym­paat­ti­set keit­ti­ön tai las­ten­huo­neen ku­vi­ot ovat kirp­pu­to­reil­la su­per­suo­sit­tu­ja. Pu­hu­mat­ta­kaan 1960-lu­vun vil­la­huo­vis­ta, jot­ka peh­men­tä­vät kau­niis­ti min­kä ta­han­sa si­sus­tuk­sen.

Ret­ro­rek­vi­sii­tak­si kel­paa­vat pui­set ja muo­vi­set ovi­ver­hot. Käyt­tö­kel­poi­sia ovat Ara­bi­an kuk­ka­ruu­kut.

Nallelle tulee lisäarvoa, jos valmistaja on Steiff, Bing, Chad Valley, Chiltern, Deans, Farnell tai Merrythought.

Nallelle tulee lisäarvoa, jos valmistaja on Steiff, Bing, Chad Valley, Chiltern, Deans, Farnell tai Merrythought.

Kir­joi­tus­pöy­dil­tä löy­tyy haus­ko­ja käyt­tö­e­si­nei­tä. Mus­te­ky­nät ovat hi­moit­tua ke­räi­ly­ta­va­raa. Se­cond han­dia tyy­lik­käim­mil­lään ovat sa­vuk­keen­sy­tyt­ti­met ja ran­ne­kel­lot. Me­kaa­ni­set he­rä­tys­kel­lot ja sääs­tö­lip­paat, Roo­pe Ank­ka, Sääs­tö­peik­ko, Muu­mi ja Kul­ta­pos­su kul­taa­vat kou­lu­vuo­sien muis­tot. Vaik­ka mo­net esi­neis­tä ovat käy­neet van­ha­nai­kai­sik­si, nii­den ko­ris­te­ar­vo voi muut­tua ra­hak­si. Sa­maa en­nus­tan laa­duk­kail­le ko­ti­mai­sil­le 1920–1930-lu­ku­jen klas­sis­mia edus­ta­vil­le ti­na­e­si­neil­le.

Kir­ja­hyl­lys­tä poi­mim­me eri­koi­sa­lat: ka­las­tus, met­säs­tys, ruo­an­lait­to ja puu­tar­han­hoi­to. Myyn­tiin saat­ta­vat kel­va­ta myös eri­tyi­sa­lo­jen vih­ko­set me­hi­läis­ten­hoi­dos­ta va­lo­ku­vauk­seen. De­sign­ke­räi­li­jät kiit­tä­vät pien­pai­nat­teis­ta. Nii­tä ovat esi­mer­kik­si huo­ne­ka­lu- ja va­lai­sin­val­mis­ta­jien tuo­te­lu­et­te­lot.

Minä nouk­ki­sin tal­teen myös 1920–1950- lu­vun kir­jo­jen kan­si­ku­va­tai­teen, jos sig­nee­rauk­sen ta­ka­na on Toi­vo Viks­tedt, Wäi­nö Aal­to­nen, Aar­ne Nop­sa­nen, Mat­ti Björk­lund (Vi­san­ti) tai Ina Behr­sen (Col­li­an­der).

Hyl­lyyn jää­vät Raa­mat­tu ja vir­si­kir­ja. Nii­den pai­nos­mää­rät ovat niin val­ta­via, et­tei edes hie­nol­la kuva-Raa­ma­tul­la ole ta­lou­del­lis­ta ar­voa per­heen ul­ko­puo­lel­la.

Matkailujuliste saattaa olla taiteilijan käsialaa. C. G Wetterholmin kokoelma Atlantin höyrylaivoista Älvsjön messuilla.

Matkailujuliste saattaa olla taiteilijan käsialaa. C. G Wetterholmin kokoelma Atlantin höyrylaivoista Älvsjön messuilla.

Mat­kai­lu­tee­ma on muo­dis­sa. Men­nei­den vuo­si­kym­men­ten len­to­ko­neis­sa, au­tois­sa, lai­vois­sa ja ju­nis­sa on tyy­liä ja gla­mou­ria. Mat­kai­lu­ju­lis­teis­ta hit­te­jä ovat val­ta­me­ri­ris­tei­li­jät ja ran­ta­lo­mat. Jos mu­kaan on tart­tu­nut klas­sik­ko­ho­tel­lil­le ni­mi­koi­tu­ja ta­va­roi­ta tai pai­kal­li­sen elin­tar­vi­ke­mer­kin mai­nos­kylt­te­jä ja pak­kauk­sia, kirp­pu­to­rien met­säs­tä­jät iloit­se­vat.

Graa­fi­ses­ti upe­aa on 1920–1930-lu­ku­jen ur­hei­lu­ju­lis­tei­den ja mai­nos­ten art deco ja fun­kis. Ke­hyk­siin so­pi­via pie­nois­tai­de­te­ok­sia ovat myös vi­nyy­li­le­vy­jen kan­net.

La­jit­te­lem­me vie­lä lo­put­kin pa­pe­ri­ta­va­rat, kuva-ai­heil­taan ta­va­no­mai­ses­ta poik­ke­a­vat jou­lu- ja uu­den­vuo­den­kor­tit ja kiil­to­ku­vat. Yl­lät­tä­vän ar­vok­kaik­si saat­ta­vat osoit­tau­tua his­to­ri­al­li­siin het­kiin liit­ty­vät kir­jeet. Nip­pu so­ta­vuo­si­na päi­vät­tyä pos­tia nos­taa tai las­kee ke­räi­ly­kuu­meen kir­joit­ta­jan, vas­taa­not­ta­jan ja si­säl­lön mu­kaan. Myös va­lo­ku­va-al­bu­mit se­lail­laan, kos­ka sel­fie- ja Ins­tag­ram-kult­tuu­ri al­kaa nä­kyä van­ho­jen va­lo­ku­vien ky­syn­näs­sä. Tär­kei­tä ta­pah­tu­mia ja paik­ko­ja do­ku­men­toi­vil­la ku­vil­la on li­säk­si pai­kal­li­sar­voa.

Keit­ti­ös­sä odot­ta­vat yl­lä­tyk­set, kos­ka ko­di­kas ”mum­mo­la­nos­tal­gia” tai­koo ar­jes­ta aar­tei­ta. Kat­ti­lat, kah­vi­pan­nut ja van­ha va­lu­rau­ta löy­tä­vät tien­sä avo­keit­ti­ön ko­ris­teik­si. Me­tal­li­a­te­ri­mil­la täy­den­ne­tään pe­rit­ty­jä ruo­kai­lu­vä­li­ne­sar­jo­ja. Pak­kaus­ra­si­ois­ta som­mi­tel­laan hyl­ly­a­se­tel­mia.

Eri­lai­sil­le juo­mil­le tar­koi­tet­tu­ja la­se­ja et­si­tään, kos­ka vas­taa­via mal­le­ja ei uu­sis­ta la­sis­tois­ta löy­dy. Vä­ri­käs ema­li ja muo­vi kier­rä­te­tään per­heen nuo­ri­sol­le, kirp­pu­to­ril­le, net­ti­myyn­tiin tai huu­to­kaup­paan. Ra­haa saa eh­jis­tä esi­neis­tä ja ko­ti­mai­sis­ta val­mis­ta­jis­ta.

Jopa ema­loi­dus­ta va­lu­rau­das­ta val­mis­te­tut ko­ti­mai­set 1960-lu­vun Nako-pyy­he­kou­kut voi kier­rät­tää. Älä unoh­da pan­nu­mys­sy­jä! Kaik­ki ka­to­a­vaan ta­pa­kult­tuu­riin liit­ty­vä voi ol­la pie­ni tai suu­ri ke­räi­ly­koh­de.

Laatumuoti eli vintage menestyy huutokaupoissa. Käytetyt vaatteet eli second hand on paras myydä itse tai kierrättää.

Laatumuoti eli vintage menestyy huutokaupoissa. Käytetyt vaatteet eli second hand on paras myydä itse tai kierrättää.

Ma­kuu­huo­nees­sa avaam­me vaa­te­kaa­pit. Vin­ta­ge­vaat­teis­ta ha­lu­tuim­pia ovat me­kot, asus­teis­ta kä­si­lau­kut, hui­vit ja näyt­tä­vät pu­ku­ko­rut. Tot­ta kai muis­tam­me Aa­ri­kan pui­set ja Rai­ja Rau­an­hei­mo-Kol­jo­sen ke­raa­mi­set ko­rut. Tun­net­tu­jen rans­ka­lais­ten ja ita­li­a­lais­ten muo­ti­ta­lo­jen luo­muk­sil­le löy­tyy os­ta­jia kaik­ki­al­ta.

Vin­ta­ge-unel­mia oli­si­vat suo­ma­lais­ten muo­ti­sa­lon­kien luo­muk­set tai pit­sit ja bro­dee­rauk­set, joi­ta niis­sä työs­ken­nel­leet nai­set te­ki­vät ko­ti­töi­nä. Em­me ylen­kat­so edes egyp­ti­läi­siä me­tal­li­kir­jail­tu­ja shaa­le­ja, en­nus­te­taan­han orien­taa­li­tyy­lis­tä yh­tä tu­le­vai­suu­den tren­deis­tä.

Nuo­ruus­vuo­sien ido­lit saat­ta­vat poi­kia pit­kän pen­nin. Ur­hei­lus­sa fa­ni­ta­va­ran yk­kö­siä ovat jal­ka­pal­lo, jää­kiek­ko ja nyrk­kei­ly. Myös bil­jar­di- ja ka­las­tus­vä­li­neet ovat har­ras­te­ke­räi­li­jöi­den kii­ka­ris­sa. Me­mo­ra­bi­lia eli po­pu­laa­ri­mu­sii­kin ja elo­ku­vien ihai­li­ja­tuot­teet 1950-lu­vul­ta al­ka­en ovat nyt myyn­ti­koh­teis­ta kuu­mim­pia. Kan­sain­vä­lis­tä kaup­paa käy­dään Be­at­le­sil­la, pe­räs­sä seu­raa jo Ab­ba. Star Wars -fi­guu­rit ovat ylit­tä­neet suo­si­os­sa Bar­biet.

Vie­te­ri- ja pel­ti­le­lu­jen li­säk­si kaup­paa hie­ro­taan koot­ta­vil­la pie­nois­mal­leil­la ja nep­pi­sau­toil­la. Moni ai­kuis­ke­räi­li­jä ha­la­jaa leik­ki­au­to­jen li­säk­si pol­ku­au­toa. Nal­le­ja ra­kas­ta­vat kaik­ki. Nu­keis­ta uu­sia alu­e­val­tauk­sia oli­si­vat nuk­ke­te­at­te­ri- ja kä­si­nu­ket, et­ni­set ja kak­sos­nu­ket, po­liit­ti­set muo­to­ku­va­nu­ket ja itä­mai­set nu­ket.

Lo­puk­si käym­me ul­la­kol­la. Siel­lä pö­lyt­ty­vät ti­laa vie­vät ja pai­na­vat, ai­kan­sa elä­nei­nä syr­jään sy­sä­tyt ve­kot­ti­met. Pol­kuom­pe­lu­ko­neel­le uut­ta paik­kaa tus­kin löy­tyy, mut­ta osa kir­joi­tus­ko­neis­ta sekä kas­sa- ja las­ku­ko­neis­ta käy kau­pak­si. Viit­se­li­äs ha­kee niil­le os­ta­jaa in­ter­ne­tis­sä.

Har­vi­nai­suuk­sil­la ja tek­ni­sil­lä edel­lä­kä­vi­jöil­lä on eni­ten ky­syn­tää siel­lä, mis­sä ky­sei­nen vem­pe­le kek­sit­tiin tai pa­ten­toi­tiin. Vaik­ka hin­ta jäi­si Suo­men mark­ki­noil­la pie­nem­mäk­si, men­nei­syy­den tek­niik­kaa kan­nat­taa ai­na tar­jo­ta sii­tä kiin­nos­tu­neil­le.

Ute­li­ai­suut­ta he­rät­tä­vät kii­ka­rit, kau­ko­put­ket, ka­me­rat ja tie­teel­li­set inst­ru­men­tit. Tar­jouk­sia voi sa­del­la van­hois­ta maa­pal­lois­ta, lää­ke­tie­teel­li­sis­tä vä­li­neis­tä, ra­ha­pe­leis­tä tai sa­vu­ke- ja pu­ru­ku­mi­au­to­maa­teis­ta.

Ke­räi­ly­kau­pan mah­dol­li­suu­det ovat lo­put­to­mat. Myyn­ti­pöy­dil­lä nä­kyy jopa työ­ka­lu­ja ja lei­vän­paah­ti­mia. Mo­nis­sa huu­to­kau­pois­sa­kin va­li­koi­ma on laa­jen­tu­nut ar­vo­tai­tees­ta ja -an­tii­kis­ta ke­räi­ly­ku­ri­o­si­teet­tei­hin, löy­tö­laa­ti­koi­hin ja käyt­tö­ta­va­raan.

Alan vä­ri­pilk­ku­ja ovat eri­koi­suuk­siin, ku­ten et­ni­seen tai luon­non­tie­teel­li­seen esi­neis­töön suun­tau­tu­neet kaup­pi­aat.

Kos­ka muo­ti ja ar­vos­tuk­set vaih­te­le­vat, se mitä ha­lu­at myy­dä ei ai­na ole sitä, mitä muut tah­to­vat os­taa. Jos koh­de pu­hut­te­lee yli su­ku­pol­vien, sil­le on vain löy­det­tä­vä oi­kea myyn­ti­paik­ka. Pää­kau­pun­ki­seu­dul­la var­joon jää­vä Pap­pa-Tun­tu­ri saat­taa maa­kun­nan huu­to­kau­pas­sa ol­la uu­den ke­räi­ly­tai­vaan au­rin­ko.

Memorabiliasta netissä liikkuvat kansainväliset kohteet, kuten Beatles. Suomalaisille suosikeille on kysyntää vain kotimaassa.

Memorabiliasta netissä liikkuvat kansainväliset kohteet, kuten Beatles. Suomalaisille suosikeille on kysyntää vain kotimaassa.

Toi­mi ajois­sa. Kut­su ar­vi­oi­ja vii­meis­tään pari viik­koa en­nen kuin ko­din on ol­ta­va tyh­jä. Kii­re ei ole hy­väk­si. Älä hä­vi­tä ”ar­vot­to­mia” pien­esi­nei­tä en­nen asi­an­tun­ti­jan käyn­tiä.

Mis­tä apua? Kat­ta­vin apu löy­tyy kaup­pi­aal­ta tai laa­ja-alai­ses­ta huu­to­kaup­pa­ta­los­ta. Kysy, kuka hoi­tai­si koko ir­tai­mis­ton ja mitä ku­lut ovat suh­tees­sa esi­nei­den ar­voon. Klas­si­set ke­räi­ly­koh­teet myy tur­val­li­sim­min eri­kois­lii­ke tai -huu­to­kaup­pa, jos­sa tun­ne­taan so­ti­la­se­si­neet eli mi­li­ta­ria, me­ri­an­tiik­ki eli nau­ti­ca, ra­hat ja pos­ti­mer­kit eli nu­mis­ma­tiik­ka ja fi­la­te­lia sekä ja­lo­me­tal­lit.

Tee it­se. On­ko si­nul­la pal­jon ai­kaa ja oma­toi­mi­suut­ta? Tee huu­to­kau­pan tai kaup­pi­aan kans­sa so­pi­mus ar­vo­ta­va­rois­ta ja myy lo­put ne­tis­sä tai kirp­pu­to­ril­la. Ra­haa voit odot­taa vain hy­vä­kun­toi­sis­ta esi­neis­tä. Osa ko­ti­mai­sis­ta ke­räi­ly­koh­teis­ta myy pa­rem­min maa­kun­nis­sa kuin pää­kau­pun­ki­seu­dul­la.

Jut­tu on jul­kais­tu An­tiik­ki & De­sig­nis­sa 5-6/2016. Kat­so tääl­tä nu­me­ron muis­ta ai­heis­ta!

SUOSITTELEMME MYÖS NÄITÄ