Gustav Klimtin muotokuva esittää Amalie Zuckerkandlia (1869-1942), joka oli wieniläisen kirjailija Sigmund Schlesingerin tytär. Hän avioitui kirurgi ja urologi Otto Zuckerkandlin kanssa. Kuva Johannes Stoll/Belvedere, Wien
ANTTI KAIJALAINEN
Wienissä kyti 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa kapina. Nuoren polven taiteilijat halusivat ravistella kaupungin taideakatemian taidekäsityksiä ja opetusta, joita he pitivät vanhentuneina ja konservatiivisina. Kapinasta syntyi vuonna 1897 taiteilijoiden ja arkkitehtien muodostama yhteenliittymä, Wiener Sezession. Ryhmän tunnetuimpia jäseniä olivat Gustav Klimt (1862–1918) sekä arkkitehdit Josef Hoffmann (1870–1956) ja J.M. Olbrich (1867–1908). Se merkitsi uuden esteettisen tyylin eli jugendin tai ranskalaisittain art nouveaun syntymistä.
Akseli Gallen-Kallelan Omakuva freskossa (1894). Yksityiskokoelma. Kuva Kansallisgalleria.
Suomalaisittain on kiinnostavaa, että sesessionistien piirissä liikkui kotimaisia taiteilijoita. Varsinkin Akseli Gallen-Kallela (1865–1931) nautti Wienissä erityistä suosiota.
Ateneumin taidemuseon näyttely valaisee sesessionistien taidekäsityksiä. Näyttelyssä nähdään kuvataidetta ja muotoilua sesessionin piirissä toimineilta taiteilijoilta, joista mainittakoon Gustav Klimtin ohella Emilie Flöge, Ferdinand Hodler, Koloman Moser ja Edvard Munch.
Tavoitteena uudenlainen elämä
Näyttelyn kuraattori, intendentti Anu Utriainen toteaa, että sesessionismi ei ollut yhtenäinen taidesuunta tai -tyyli.
– Sesessionistit ja esimerkiksi Akseli Gallen-Kallela jakoivat yhteisiä tavoitteita. Niitä olivat taiteen ja taiteellisen ilmaisun uudistaminen sekä kokonaistaideteoksen luominen.
Taiteilijat pyrkivät luomaan uudenlaista taidetta, joka kuvastaisi modernia elämää. Parhaimmillaan se näkyisi kokonaistaideteoksessa, joka yhdisti tasa-arvoisesti eri taiteenlajeja, kuten musiikkia, teatteria, arkkitehtuuria ja kirjallisuutta.
Gustav Klimtin Beethoven-friisin Vihamieliset voimat -paneeli (1901–1902), Belvedere. Teos on pysyvästi lainassa Secession-rakennuksessa Wienissä. Ateneumin näyttelyssä on seinämaalauksista esillä kopiot.
– Sesessionismia voi pitää erityisenä suuntauksena siinä mielessä, että ryhmän tavoitteena ei ollut pelkästään taiteen ja taiteen tekemisen uudistaminen, vaan kokonaisen uuden elämäntavan kehittäminen.
Omaperäinen Klimt ja ultramoderni Gallen-Kallela
Wienin sesessionistien johtohahmoihin noussut Gustav Klimt kuuluu maailman taiteen historian tunnetuimpiin taiteilijoihin. Hän loi omaperäisen tyylin, jolle tyypillisiä olivat kullanväriset taustat ja kaksiulotteista pintaa korostava mosaiikkimainen esitystapa. Monet hänen teoksensa ovat myös eroottisesti latautuneit
Vaikka Akseli Gallen-Kallela kutsui itseään korpien mörökölliksi, hän oli kansainvälisesti verkostoitunut kosmopoliitti. Wiener Sezession -taiteilijat ylistivät Akseli Gallen-Kallelaa jopa ultramodernin taiteen pioneerina.
– Tämä voi meidän näkökulmastamme tuntua erikoiselta, koska Gallen-Kallela on iskostunut suomalaisen taideyleisön tajuntaan niin voimakkaasti suomalaiskansallisena heeroksena ja tarinankertojana, Anu Utriainen sanoo.
Gustav Klimtin ikuisti valokuvaan Mozir Nähr noin vuonna 1911. Wien Museum. Kuva CCO
Utriaisen mukaan kaukaa erämaista eurooppalaisen sivistyksen pariin ponnistanutta taiteilijaa pidettiin varmasti tietyissä wieniläispiireissä eksoottisena.
Hengenheimolaiset
Akseli Gallen-Kallela: Keitele (1904), yksityiskokoelma. Kuva Gallen-Kallela/Jukka Paavola
Akseli Gallen-Kallelan taiteen väkevä kansallistunne ja elinvoimaisuus tekivät vaikutuksen Gustav Klimtiin. Gallen-Kallela puolestaan ihaili Klimtin taiteen arkkitehtonista ankaruutta ja tyylittelyä. Ne ovat paljolti samoja tyyliseikkoja, jotka kiinnittivät sesessionistien huomion Gallen-Kallelassa.
Sesessionistit jättivät Akseli Gallen-Kallelaan lähtemättömän jäljen, mutta vaikutteet virtasivat myös toiseen suuntaan. Taiteilijat olivat hengenheimolaisia, jotka pyrkivät taiteellaan ikuistamaan jotain sellaista, jota ei ole aistein havaittavissa: sisäisen maailman maisemia.
Gallen-Kallela, Klimt & Wien -näyttely esillä 1.2. asti Ateneumin taidemuseossa, Kaivokatu 2, Helsinki, ateneum.fi.
Juttu on lyhennetty. Alkuperäinen teksti on julkaistu Antiikki & Designissa 8/2025.
Verstasmaista sarjatuotantoa
• Wienin sesessionistien yhteydessä syntyi Josef Hoffmannin ja Koloman Moserin perustama 1903
Wiener Werkstätte -taideteollinen tuotantoyritys.
• Sen esikuvat nojautuvat englantilaiseen Arts and crafts -liikkeeseen, joka pyrki elvyttämään käsityötaitoa ja parantaan esinesuunnittelun tasoa. Werkstätten tavoitteena oli sama tavoite eli toteuttaa puhdaslinjaista arkkitehtuuria ja muotoilua verstasmaisen sarjatuotannon tarpeeseen konekulttuurin aikakaudella.
• Yritys valmisti korkeatasoisia huonekaluja, tekstiilejä ja metalli-, nahka- ja keramiikkatöitä, joiden tyyli perustui selkeään suoralinjaiseen jugendiin.
• Suomessa yrityksen vaikutuksen voi nähdä esimerkiksi Eliel Saarisen tuotannossa.
Erkasin keittiötä on äskettäin uudistettu Ikean kaapeilla ja kodinkoneilla. Keittiötaso on tammea. Kaapien vetimet ovat Bauhausista. Hirsiseinä on 1700-luvulta. Turkoosi pöytä on kirppislöytö.
Laiskemman leipurin kahvikakku valmistetaan helposta sekoitettavasta taikinasta. Oliiviöljy ja omenasose tekevät kakusta mehevän ja kostean. Kananmunat korvataan kaurajogurtilla, jolloin kakku sopii myös vegaanille.
LUE ANTIIKKI & DESIGN
LUETUIMMAT
LUE ANTIIKKI & DESIGN
LUETUIMMAT