Mirva Saukkola kuvat Matias Uuskylä / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö
Werner Holmbergin Ruuhi rannalla (1857) esittelee kuvankauniin ihannemaiseman.
Helsinkiläisen Villa Gyllenbergin seinät täyttyvät nyt mitä moninaisemmista maalauksista. Helene Schjerfbeckin herkät naiskasvot kohtaavat Tyko Sallisen rouhean Maalaistytön (1916). Werner Holmbergin Ruuhi rannalla (1857) kuvaa toissavuosisadan tyyliin ihanteellista maisemaa, kun puolestaan Juhani Linnovaaran Väreilyä-maalaus (1964) loihtii silmien eteen abstraktin mielenmaiseman. Yhteinen nimittäjä näille teoksille on ne hankkinut keräilijä Ane Gyllenberg. Tämä pankkiiri ja kauppaneuvos rakasti taidetta, mutta oli myös kiinnostunut henkisyydestä, kuten teosofiasta ja Rudolf Steinerin ajatuksista. Vapaamuurariaate merkitsi hänelle paljon.
Kaikki alkoi häälahjasta
– Ane Gyllenbergin taiteen kerääminen alkoi vuonna 1919, kun hän hankki vastavihitylle vaimolleen Signe Gyllenbergille (o. s. Säfström) häälahjaksi Albert Edelfeltin maalauksen Bellman soittaa luuttua Kustaa III:lle ja Kustaa Mauri Armfeltille Haagassa (1884), intendentti Lotta Nylund kertoo.
Magnus Enckellin Kuoleva Adonis (1915) keskittyy kehon esittämiseen.
Se sijoitettiin pariskunnan silloiseen kotiin Etelä-Helsinkiin. Myöhemmin se muutti lukuisten muiden taidehankintojen mukana uuteen kotiin eli nykyiseen Villa Gyllenbergiin Helsingin Kuusisaareen, jonne Matti Finellin suunnittelema kaunis kaupunkihuvila valmistui vuonna 1938. Nykyään siellä toimii Villa Gyllenbergin ihastuttava koti- ja taidemuseo.
Seikkaileva Schjerfbeck
Ane Gyllenbergin taidemaku muokkautui vuosikymmenten mittaan. Hän aloitti 1800-luvun kotimaisesta taiteesta. Sittemmin esimerkiksi Helene Schjefbeckin moderni ilmaisu alkoi kiinnostaa häntä. Villa Gyllenbergissä onkin runsaasti Schjerfbeckin töitä. Osa teoksista tosin oli harhaillut maailmalle sen jälkeen, kun ne olivat siirtyneet Gyllenbergien tyttärien omistukseen.
Juhani Linnovaaran maalaus Väreilyä (1964) edustaa kokoelman moderneinta antia.
– Helene Schjerfbeck maalasi Naisen muotokuvan, punaista ja mustaa noin vuonna 1930. Ane Gyllenberg hankki sen, mutta se siirtyi toisen hänen tyttäristään seinälle. Reilu vuosi sitten sain puhelun antiikkikauppias Arthur Aminoffilta. Maalaus oli päätynyt hänelle myyntiin ja hän oli pannut merkille sen takana olevan tekstin, joka kertoi maalauksen kuuluvan Ane Gyllenbergille. Niinpä saimme mahdollisuuden hankkia se takaisin, Lotta Nylund iloitsee.
Henkisyyden voima
Henkisyys, uskonto ja jopa yliluonnolliset asiat kiinnostivat Gyllenbergin pariskuntaa. Tämä ilmenee myös Ane Gyllenbergin taidehankinnoissa. Yhdeksi näyttelyn kiehtovimmista maalauksista kohoaakin espanjalaisen Antonio del Castillo y Saavedran Pietari Marttyyri (noin 1650–1655), josta Lotta Nylundilla on kerrottavanaan liki salapoliisiromaanimainen tarina.
Tyko Sallisen Maalaistyttö (1916) ei puhutellut Signe Gyllenbergiä, joka ei halunnut taiteilijan töitä kotinsa seinälle.
– Vierailin joitakin vuosia sitten lomamatkalla Espanjan Córdobassa. Näin paikallisessa taidemuseossa sarjan Antonio del Castillo y Saavedran pyhimysmaalauksia, joista kuitenkin Pietari Marttyyri puuttui. Museon tiedoissa kerrottiin, että sellainen kyllä on, mutta sen olinpaikka on tuntematon. Tajusin silloin, että kyse voi olla meidän maalauksestamme! Kotiin palattuani olin yhteydessä museoon ja sen asiantuntija saapui Suomeen vahvistamaan oletukseni oikeaksi, Lotta Nylund muistelee.
Ajan hengessä. Kokoelma Ane Gyllenberg 15.3.2026 asti Villa Gyllenbergissä, Kuusisaarenpolku 11, Helsinki, villagyllenberg.fi.
Juttu on lyhennetty. Alkuperäinen teksti on julkaistu Antiikki & Designin nro 10/2025.
Huvila kauneudelle
& elämänilolle
X Matti Finellin suunnittelema Villa
Gyllenberg kohosi Helsingin Kuusisaareen vuonna 1938. 17 vuotta myöhemmin se sai
lisäsiiven, jonne Ane Gyllenbergin taidekokoelma sijoitettiin.
X Huvila muutettiin museoksi
vuonna 1980. Siellä voi taiteen ohella tutustua Gyllenbergin perheen elämäntapaan: tyylikkäisiin kattauksiin, hienostuneeseen sisustukseen ja ajan tapakulttuuriin.
X Näyttelyiden ohella Villa Gyllenbergissä järjestetään konsertteja ja luentoja.
Keittiön ikkuna on kuin maisemataulu. Saarekkeen ääressä on Nikarin baarijakkarat. Olohuoneen kattovalaisin on Flosin IC S2 -riippuvalaisin ja ruokapöydän yläpuolella on Wästbergin Alma-valaisimet. Iso tamminen ruokapöytä on teetetty paikallisella puusepällä. Mäntyjakkara ja kukkatasona oleva puupenkki ovat Tuulin tekemiä. Barcelona-tuolien välissä oleva pikkupöytä on samoin Tuulin tekemä. Kivitaso siihen on tilattu mittojen mukaan Tulikiveltä. Sohvapöytä, pöydällä oleva puujalusta, keraaminen omena, maljakko, kukkopilli sekä veistos ovat kaikki Tuulin tekemiä. Joulukuusi tuodaan sisälle ja koristellaan aattoaamuna, ja siitä nautitaan loppiaiseen saakka. Tasolla olevat vaneriset kuuset on ostettu Illums Bolighusista Kööpenhaminasta.
LUE ANTIIKKI & DESIGN
LUETUIMMAT
LUE ANTIIKKI & DESIGN
LUETUIMMAT