Artikkeli
Luis masnieran Auringonvarjoja rannalla (1928) pysäyttää kesäisen hetken. Värikäs varjo tuntuu myös saaneen vaikutteita japanilaisesta taiteesta. Kuva Fundación Fran Daurel.

Luis masnieran Auringonvarjoja rannalla (1928) pysäyttää kesäisen hetken. Värikäs varjo tuntuu myös saaneen vaikutteita japanilaisesta taiteesta. Kuva Fundación Fran Daurel.

Mir­va Sauk­ko­la Ku­vat Si­neb­ryc­hof­fin tai­de­mu­seo

Matka Espanjan taiteen sydämeen – näyttely avaa romanttisia ja moderneja näkökulmia

Komeat kuutamomaisemat, flamen­co­tans­sijat ja koristeellista mauri­lai­sark­ki­teh­tuuria edustavat rakennukset esiintyvät kaikki 1800-luvun espanjalaisessa taiteessa. Uutuusnäyttely avaa, miten espan­ja­lais­tai­tei­lijat eksotisoivat aikanaan maansa.

Joaquín Sorollan maalaus Odaliski (1884) etsii innoitusta Marokon eksotiikasta. Kuva Colección Pedrera Martínez.

Joaquín Sorollan maalaus Odaliski (1884) etsii innoitusta Marokon eksotiikasta. Kuva Colección Pedrera Martínez.

Vanhaa es­pan­ja­lais­ta tai­det­ta on näh­ty Suo­mes­sa san­gen har­voin. Mik­si näin?

– Es­pan­jan kul­ta­kau­den eli 1600-lu­vun tai­det­ta on vai­kea saa­da lai­nak­si. Esi­mer­kik­si Ho­vi­nai­set-maa­lauk­ses­ta tun­ne­tun Die­go Veláz­qu­e­zin te­ok­set py­sy­vät mel­ko tiu­kas­ti maan omis­sa mu­se­ois­sa, sa­moin myö­hem­min teh­dyt, Fran­cis­co de Go­yan niin sa­no­tut mus­tat maa­lauk­set, jois­sa kat­so­ja jou­tuu tum­miin ja une­no­mai­siin mie­len­mai­se­miin, ­Si­neb­ryc­hof­fin tai­de­mu­se­on ama­nu­ens­si Sal­la Hei­no va­lai­see.

Goya kui­ten­kin liit­tää myös Si­neb­ryc­hof­fin tai­de­mu­se­on yh­teen es­pan­ja­lai­sen tai­teen pe­rin­nön kans­sa, sil­lä mu­se­on ko­ko­el­mis­sa on tai­tei­li­jan gra­fiik­ka­töi­tä. Nii­tä näh­dään Es­pan­ja myyt­tien ta­kaa -näyt­te­lyssä, joka ker­too sii­tä, mi­ten es­pan­ja­lai­set tai­tei­li­jat ku­va­si­vat maa­taan. Näyt­te­ly avaa lu­kui­sia eri nä­kö­kul­mia Es­pan­jaan. Yk­si niis­tä on mat­kai­lu­mai­nos­mai­nen ro­man­tiik­ka, joka huo­kuu vah­vas­ti esiin esi­mer­kik­si Pab­lo Sa­li­nas Te­ru­e­lin maa­lauk­sis­ta.

Francisco Pradillan maalaus Pitsinnypläystä häitä varten (1908). Teos vie meidät värikylläiseen Etelä-Espanjaan. Kuva Colección Pedrera Martínez.

Francisco Pradillan maalaus Pitsinnypläystä häitä varten (1908). Teos vie meidät värikylläiseen Etelä-Espanjaan. Kuva Colección Pedrera Martínez.


Kau­not­ta­ria ja elä­män vii­saut­ta

Näyt­te­lys­sä kier­re­tään maan­tie­teel­li­ses­ti isoa Es­pan­jaa laajas­ti. Mat­kal­la mai­se­ma muut­tuu: muka­na on myrs­kyi­siä ran­to­ja, veh­rei­tä met­siä ja kuu­ta­mon al­la ui­nu­via pik­ku­ky­liä.

– Mo­nis­sa te­ok­sis­sa vie­rail­laan myös ul­ko­mail­la. Esi­mer­kik­si 1900-lu­vun en­sim­mäi­sen puo­lis­kon es­pan­ja­lai­sen tai­teen täh­te­nä pi­det­ty Ma­ri­a­no For­tu­ny (1871–1949) mat­kai­li pal­jon niin Ita­li­as­sa kuin Ma­ro­kos­sa­kin. Mei­dän näyt­te­lys­säm­me näh­dään muun mu­as­sa hä­nen vai­kut­ta­va mai­se­man­sa At­las-vuo­ris­tos­ta, Sal­la Hei­no vink­kaa.

Joaquín Agrasotin Alastoman tarkka valmistusmisvuosi ei ole tiedossa. Itämainen matto ja värikäs tyyny tuovat eksotiikkaa klassiseen kehotutkielmaan. Kuva Colección Pedrera Martínez.

Joaquín Agrasotin Alastoman tarkka valmistusmisvuosi ei ole tiedossa. Itämainen matto ja värikäs tyyny tuovat eksotiikkaa klassiseen kehotutkielmaan. Kuva Colección Pedrera Martínez.

Ma­ro­kos­sa mat­kail­les­saan Ma­ri­a­no For­tu­ny ikuis­ti myös pai­kal­li­sia ih­mi­siä. Sa­moin te­ki­vät myös José Be­nil­liur ja Jo­a­quín Ag­ra­sot. Maa­lauk­set ku­vaa­vat niin ek­soot­ti­sia kau­not­ta­ria unel­moi­vi­ne kat­sei­neen kuin vart­tu­nut­ta vä­keä, jos­ta huo­kuu ele­tyn elä­män vii­saus.


Koh­ti mo­der­nis­mia

Sa­moin kuin muu­al­la, myös Es­pan­jas­sa mo­net tai­tei­li­jat kai­ho­si­vat kan­sain­vä­lis­ten is­mien pe­rään. ­Pa­rii­si­lais­maa­lauk­set, ku­ten San­ti­a­go Ru­si­ño­lin kuva ty­tös­tä Mon­ta­mart­rel­la vuo­del­ta 1890 tuo­vat ai­na­kin maal­li­kon mie­leen vaik­ka­pa oman Al­bert ­Edel­fel­tim­me ikuis­ta­mat het­ket.

Näyt­te­ly avaa­kin, mi­ten es­pan­ja­lai­nen tai­de tait­toi tie­tään ro­mant­ti­sis­ta tun­nel­ma­ku­vis­ta koh­ti mo­der­nia il­mai­sua.

– Uu­sim­pien maa­laus­ten tek­nii­kat ku­rot­tau­tu­vat jo koh­ti mo­der­nis­mia, Sal­la Hei­no to­te­aa.

Myös ai­heet muut­tui­vat. Ran­ta ei enää edus­ta­nut pelk­kää mai­se­maa, vaan ajan­viet­to­koh­det­ta, jos­sa har­joi­tet­tiin ter­veel­lis­tä ruu­miin­kult­tuu­ria.

Ramón casasin Pyöräilijöiden lepohetki (1896) kertoo modernisoituvasta maailmasta, jossa naisetkin voivat hypätä pyörän selkään. Kuva Fundación Fran Daurel.

Ramón casasin Pyöräilijöiden lepohetki (1896) kertoo modernisoituvasta maailmasta, jossa naisetkin voivat hypätä pyörän selkään. Kuva Fundación Fran Daurel.

Ramón Ca­sa­sin maa­lauk­ses­sa le­po­het­keä viet­tä­vis­tä pol­ku­pyö­räi­li­jöis­tä vuo­del­ta 1896 mu­kaan on pääs­syt tasa-ar­voi­ses­ti jopa nais­pyö­räi­li­jä, Sal­la Hei­no päät­tää.


Es­pan­ja myyt­tien ta­kaa 11.1.2026 as­ti Si­neb­ryc­hof­fin tai­de­mu­se­os­sa, Bu­le­var­di 40, Hel­sin­ki, si­neb­ryc­hof­fin­tai­de­mu­seo.fi.

Jut­tu on ly­hen­net­ty. Al­ku­pe­räi­nen ar­tik­ke­li on jul­kais­tu An­tiik­ki & De­sig­nin nu­me­ros­sa 7/2025.

SUOSITTELEMME MYÖS NÄITÄ