Luis masnieran Auringonvarjoja rannalla (1928) pysäyttää kesäisen hetken. Värikäs varjo tuntuu myös saaneen vaikutteita japanilaisesta taiteesta. Kuva Fundación Fran Daurel.
Mirva Saukkola Kuvat Sinebrychoffin taidemuseo
Joaquín Sorollan maalaus Odaliski (1884) etsii innoitusta Marokon eksotiikasta. Kuva Colección Pedrera Martínez.
Vanhaa espanjalaista taidetta on nähty Suomessa sangen harvoin. Miksi näin?
– Espanjan kultakauden eli 1600-luvun taidetta on vaikea saada lainaksi. Esimerkiksi Hovinaiset-maalauksesta tunnetun Diego Velázquezin teokset pysyvät melko tiukasti maan omissa museoissa, samoin myöhemmin tehdyt, Francisco de Goyan niin sanotut mustat maalaukset, joissa katsoja joutuu tummiin ja unenomaisiin mielenmaisemiin, Sinebrychoffin taidemuseon amanuenssi Salla Heino valaisee.
Goya kuitenkin liittää myös Sinebrychoffin taidemuseon yhteen espanjalaisen taiteen perinnön kanssa, sillä museon kokoelmissa on taiteilijan grafiikkatöitä. Niitä nähdään Espanja myyttien takaa -näyttelyssä, joka kertoo siitä, miten espanjalaiset taiteilijat kuvasivat maataan. Näyttely avaa lukuisia eri näkökulmia Espanjaan. Yksi niistä on matkailumainosmainen romantiikka, joka huokuu vahvasti esiin esimerkiksi Pablo Salinas Teruelin maalauksista.
Francisco Pradillan maalaus Pitsinnypläystä häitä varten (1908). Teos vie meidät värikylläiseen Etelä-Espanjaan. Kuva Colección Pedrera Martínez.
Kaunottaria ja elämän viisautta
Näyttelyssä kierretään maantieteellisesti isoa Espanjaa laajasti. Matkalla maisema muuttuu: mukana on myrskyisiä rantoja, vehreitä metsiä ja kuutamon alla uinuvia pikkukyliä.
– Monissa teoksissa vieraillaan myös ulkomailla. Esimerkiksi 1900-luvun ensimmäisen puoliskon espanjalaisen taiteen tähtenä pidetty Mariano Fortuny (1871–1949) matkaili paljon niin Italiassa kuin Marokossakin. Meidän näyttelyssämme nähdään muun muassa hänen vaikuttava maisemansa Atlas-vuoristosta, Salla Heino vinkkaa.
Joaquín Agrasotin Alastoman tarkka valmistusmisvuosi ei ole tiedossa. Itämainen matto ja värikäs tyyny tuovat eksotiikkaa klassiseen kehotutkielmaan. Kuva Colección Pedrera Martínez.
Marokossa matkaillessaan Mariano Fortuny ikuisti myös paikallisia ihmisiä. Samoin tekivät myös José Benilliur ja Joaquín Agrasot. Maalaukset kuvaavat niin eksoottisia kaunottaria unelmoivine katseineen kuin varttunutta väkeä, josta huokuu eletyn elämän viisaus.
Kohti modernismia
Samoin kuin muualla, myös Espanjassa monet taiteilijat kaihosivat kansainvälisten ismien perään. Pariisilaismaalaukset, kuten Santiago Rusiñolin kuva tytöstä Montamartrella vuodelta 1890 tuovat ainakin maallikon mieleen vaikkapa oman Albert Edelfeltimme ikuistamat hetket.
Näyttely avaakin, miten espanjalainen taide taittoi tietään romanttisista tunnelmakuvista kohti modernia ilmaisua.
– Uusimpien maalausten tekniikat kurottautuvat jo kohti modernismia, Salla Heino toteaa.
Myös aiheet muuttuivat. Ranta ei enää edustanut pelkkää maisemaa, vaan ajanviettokohdetta, jossa harjoitettiin terveellistä ruumiinkulttuuria.
Ramón casasin Pyöräilijöiden lepohetki (1896) kertoo modernisoituvasta maailmasta, jossa naisetkin voivat hypätä pyörän selkään. Kuva Fundación Fran Daurel.
– Ramón Casasin maalauksessa lepohetkeä viettävistä polkupyöräilijöistä vuodelta 1896 mukaan on päässyt tasa-arvoisesti jopa naispyöräilijä, Salla Heino päättää.
Espanja myyttien takaa 11.1.2026 asti Sinebrychoffin taidemuseossa, Bulevardi 40, Helsinki, sinebrychoffintaidemuseo.fi.
Juttu on lyhennetty. Alkuperäinen artikkeli on julkaistu Antiikki & Designin numerossa 7/2025.
Tätä nostalgista huonetta kutsutaan talvipuutarhaksi, vaikka siellä eivät pahemmin kuki muut kuin näyttelyavajaisten kuivakukat. Se toimi talvipuutarhana viimeksi silloin, kun Bongassa asuttiin vuoden ympäri.
Laiskemman leipurin kahvikakku valmistetaan helposta sekoitettavasta taikinasta. Oliiviöljy ja omenasose tekevät kakusta mehevän ja kostean. Kananmunat korvataan kaurajogurtilla, jolloin kakku sopii myös vegaanille.
Jani Laukkanen
Tätä nostalgista huonetta kutsutaan talvipuutarhaksi, vaikka siellä eivät pahemmin kuki muut kuin näyttelyavajaisten kuivakukat. Se toimi talvipuutarhana viimeksi silloin, kun Bongassa asuttiin vuoden ympäri.
LUE ANTIIKKI & DESIGN
LUETUIMMAT
LUE ANTIIKKI & DESIGN
LUETUIMMAT