Uutinen

Antiik­ki­mark­ki­noiden maailma vie mukanaan

*KAU­PAL­LI­NEN YH­TEIS­TYÖ*

An­tiik­ki­mark­ki­nat ovat lois­ta­va paik­ka et­siä har­vi­nai­sia ja ar­vok­kai­ta esi­nei­tä. Eri­lai­sia mark­ki­noi­ta jär­jes­te­tään ym­pä­ri vuo­den kaik­ki­al­la Suo­mes­sa. An­tiik­ki­löy­tö­jä voi teh­dä myös ver­kos­sa. Mo­net ke­räi­li­jät seu­raa­vat mark­ki­noi­ta huo­lel­li­ses­ti ja kaup­paa­vat koh­tei­ta, joil­la on eri­tyi­nen his­to­ri­al­li­nen tai es­teet­ti­nen ar­vo. Näi­den am­mat­ti­lais­ten seu­raa­mi­nen kan­nat­taa, sil­lä se aut­taa te­ke­mään hy­viä löy­tö­jä ja myös op­pi­maan uut­ta näil­tä am­mat­ti­lai­sil­ta.

Mark­ki­noi­den seu­raa­mi­seen tar­vi­taan ai­kaa, tut­ki­mus­työ­tä ja pai­kal­li­sen alan asi­an­tun­te­mus­ta. An­tiik­ki­tuot­teet ovat ai­na uniik­ke­ja, ei­kä sa­maa tuo­tet­ta tule vält­tä­mät­tä enää kos­kaan vas­taan. Sik­si löy­töi­hin on hyvä tart­tua. An­tii­kin os­ta­mis­ta voi ra­hoit­taa sääs­töil­lä, lai­nal­la (esi­mer­kik­si Oma­lai­na.fi) tai vaik­ka­pa osa­mak­su­ja hyö­dyn­tä­en. An­tiik­ki­mark­ki­noi­ta seu­raa­mal­la voi tu­tus­tua alan toi­mi­joi­hin ja muo­dos­taa uu­sia ver­kos­to­ja esi­mer­kik­si an­tiik­kib­log­gaa­jien kes­ken.

An­tiik­ki on nous­sut kes­tä­vän ku­lu­tuk­sen kaut­ta suo­si­tuk­si ta­vak­si tu­tus­tua uu­del­la ta­val­la ko­din si­sus­tuk­seen. Esi­mer­kik­si vii­me ai­koi­na suo­si­oon nous­sut van­ho­jen huo­ne­ka­lu­jen kun­nos­ta­mi­nen ja mo­der­ni­soin­ti on an­tiik­ki­pii­re­jä seu­raa­val­le jo tut­tua puu­haa. En­ti­söin­ti on olen­nai­nen osa an­tiik­ki­maa­il­maa ja sen tren­de­jä. Myös vin­ta­ge-tyy­li on saa­nut pal­jon huo­mi­o­ta vii­me vuo­si­na niin pu­keu­tu­mi­sen kuin ko­din­si­sus­tuk­sen­kin mer­keis­sä. Vin­ta­gea on kaik­ki yli kak­si­kym­men­tä vuot­ta van­ha. Täl­lä het­kel­lä siis jo vuon­na 2003 val­mis­te­tut vaat­teet tai muut tuot­teet ovat vin­ta­gea, vaik­ka se us­ko­mat­to­mal­ta kuu­los­taa­kin.

Uu­sien an­tiik­kie­si­nei­den löy­tä­mi­nen voi ol­la haas­ta­vaa, mut­ta se on myös erit­täin pal­kit­se­vaa. Yk­si tapa aloit­taa et­sin­tä on tu­tus­tua pai­kal­li­siin an­tiik­ki­liik­kei­siin ja kirp­pu­to­rei­hin. Nämä liik­keet tar­jo­a­vat usein laa­jan va­li­koi­man van­ho­ja esi­nei­tä, jois­ta voi löy­tää aar­tei­ta. Myös ne­tis­tä voi et­siä an­tiik­kie­si­nei­tä: mo­net verk­ko­kau­pat tar­jo­a­vat laa­jan, ku­ra­toi­dun va­li­koi­man, jos­ta löy­tyy esi­nei­tä mo­nis­sa hin­ta­luo­kis­sa. Jos ha­lu­aa löy­tää har­vi­nai­sem­pia an­tiik­kie­si­nei­tä, kan­nat­taa osal­lis­tua huu­to­kaup­poi­hin tai an­tik­va­ri­aat­ti­sil­le mes­suil­le. Mis­tä iki­nä unel­mien an­tiik­kia et­si­tään­kin, pi­tää muis­taa tar­kis­taa tuot­teen kun­to en­nen os­to­pää­tök­sen te­ke­mis­tä. Jos jo­kin mie­ti­tyt­tää, on ai­na hyvä ky­syä asi­an­tun­ti­jan mie­li­pi­de.

An­tiik­kie­si­nei­den ar­vi­oin­ti, huol­to ja säi­ly­tys on tär­keä osa nii­den kun­nos­sa­pi­toa. En­nen an­tiik­kie­si­neen os­ta­mis­ta on suo­si­tel­ta­vaa tu­tus­tua esi­nee­seen huo­lel­li­ses­ti ja sel­vit­tää sen al­ku­pe­rä ja his­to­ria. Jos mah­dol­lis­ta, kan­nat­taa myös pyy­tää asi­an­tun­ti­jan lau­sun­to esi­neen au­tent­ti­suu­des­ta. Kun an­tiik­kie­si­ne on os­tet­tu, sen säi­ly­tys­ti­las­sa tu­li­si ol­la ide­aa­li­set olot. Ti­lan tu­lee ol­la il­mas­toi­tu ja suo­jat­tu li­al­ta ja pö­lyl­tä. Esi­neen tu­lee ol­la suo­jat­tu myös kos­teu­del­ta, joka voi hau­ras­tut­taa ma­te­ri­aa­le­ja ja lii­mauk­sia. Myös ti­lan il­man­kos­teu­den tu­lee ol­la mah­dol­li­sim­man ta­sai­nen. Esi­neet tar­vit­se­vat myös huol­toa. Sik­si puu­pin­to­jen kiil­lot­ta­mi­nen, me­tal­lin ruos­teen­pois­to ja sa­ra­noi­den ja me­tal­lin öl­jy­ä­mi­nen ovat olen­nai­sia esi­neen säi­lyt­tä­mi­sek­si hy­väs­sä kun­nos­sa. Kun esi­net­tä on säi­ly­tet­ty oi­kein, sen myy­mi­nen voi ol­la ta­lou­del­li­ses­ti kan­nat­ta­vaa. Toi­si­naan har­vi­nais­ten an­tiik­kie­si­nei­den myy­mi­nen saat­taa ylit­tää jopa uu­tis­kyn­nyk­sen.

An­tiik­ki­mark­ki­noi­den seu­raa­mi­nen ja kau­pan­käyn­ti an­tii­kil­la saat­taa ol­la haus­kaa ja tuot­toi­saa. Tu­tus­tu­mi­nen alan tren­dei­hin ja eri­lai­siin tyy­lei­hin aut­taa ar­vi­oi­maan esi­nei­den ar­voa ja laa­tua. Kan­nat­taa myös sel­vit­tää koh­teen ai­kai­sem­mat hin­nat ja tut­kia mark­ki­noi­ta tar­kem­min en­nen os­ta­mis­ta tai myy­mis­tä.

SUOSITTELEMME MYÖS NÄITÄ